Knipövningar – varför och hur!

Knipövningar kanske inte låter så himla spännande, men det är en väldigt bra och viktig övning man kan göra för att förebygga och minska besvär med urinläckage (som är väldigt vanligt att få efter man har fått barn). Här går vi igenom varför det är så viktigt, och hur man gör det!

knipövningar varför och hur

Varför ska man göra knipövningar?

Knipövningar eller bäckenbottensträning är en ganska lätt övning att göra med tanke på vad det kan förebygga. Många kvinnor kan få urinläckage efter förlossningen (så kallad ansträngningsinkontinens), och kan ha svårt att hålla tätt när man hoppar, hostar, springer eller nyser. Detta problemet uppstår för att musklerna i bäckenbotten, det vill säga musklerna kring underlivet, ändtarm och urinblåsan, blir svagare efter graviditet och förlossning. Om man gör knipövningar innan och efter graviditet och förlossning kan det förebygga och hjälpa till att återställa kroppen.

När ska man göra knipövningar?

Det är speciellt bra att göra knipövningar under graviditeten och efter förlossningen, för att stärka upp bäckenbotten igen, men det är aldrig för tidigt för att börja. Ett tips är att försöka göra knipövningar regelbundet varje dag. Många gör det i samband med någon annan aktivitet för att komma ihåg, till exempel när man har borstat tänderna eller står med bilen vid ett rödljus.

Hur gör man knipövningarna?

Det finns en del olika tekniker för knipövningar. Ett sätt är att knipa ihop slidmuskulaturen nedifrån och upp inifrån (och om det hjälper kan man föreställa sig att det på insidan åker upp en hiss i slidan). Man kan även föreställa sig ett blixtlås, och att man börjar knipa längst bak vid ändtarmen, och sedan sakta kniper ihop längre fram längs underlivet (som att blixtlåset ”stängs” bakifrån och fram). Ett annat sätt är att knipa så hårt man kan under 10 sekunder och sedan slappna av som i intervaller. Ett ytterligare sätt att testa är att knipa så länge man kan.

Till sist

Tänk på att samråda med barnmorska efter förlossningen för när det är dags att börja med övningar igen. Och glöm inte, att om urinläckage är för jobbigt eller inte går att träna bort med knipövningar så finns det hjälp att få. Ansträngningsinkontinens är väldigt vanligt och man behöver inte känna sig ensam i detta. Kontakta din vårdcentral om det är för besvärande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *